Reklamaatio

Ilmenikö autossasi vika tai virhe kaupanteon jälkeen tai eikö kaikki sujunut ostamasi ajoneuvon tai huoltopalvelun kanssa niin kuin olisi pitänyt? Mikäli autossasi esiintyy vika tai virhe kaupanteon tai huoltokäynnin jälkeen, ilmoita siitä meille viipymättä. Jos vika vaatii korjaamokäynnin, lähetä asiasta reklamaatio meille niin ohjeistamme sinua asiassa. Älä vie autoa itse korjaamolle, ennen kuin olet lähettänyt meille reklamaatiolomakkeen.

Täytä automyynnin tai huollon reklamaatiolomake asiastasi riippuen, niin otamme reklamaatiosi viipymättä käsittelyyn. Kiireellisessä tapauksessa, kuten matkan keskeytyessä teknisestä viasta johtuen kehotamme ensimmäisenä ottamaan yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön ja/ tai automerkin tiepalveluun.

Myyjän virhevastuu autokaupassa

LänsiAuto kantaa myyjäliikkeenä vastuun siitä, että ostamasi auto on siinä kunnossa kuin sen ikä, ajomäärä ja muut LänsiAuton antamat tiedot huomioiden on syytä olettaa.

Mikäli autossa ilmenee virhe, josta ei ole kerrottu kaupanteon yhteydessä, LänsiAuto osallistuu korjaukseen elinkaarimallin mukaisesti, joka on käytetyn auton kaupassa kuluttajariitalautakunnan suosituksen mukainen menettelytapa.

LänsiAuton vastuu on näin ollen tietyn auton osan oletetusta käyttöiästä, eli elinkaaresta, jäljellä oleva laskennallinen osuus. Alla muutamia esimerkkejä elinkaarimallin vakiintuneista laskennallisista elinkaarista käytetyssä autossa:

  • Moottori, moottorin koosta riippuen noin 250 000–300 000 km
  • Vaihteisto ja voimansiirto, noin 200 000 km
  • Apulaitteet (esim. ilmastoinnin kompressori, laturi, starttimoottori jne.), noin 150 000 km

LänsiAuto ei vastaa virheistä, jotka johtuvat auton vääränlaisesta käytöstä tai valmistajan huolto-ohjelman laiminlyönnistä. LänsiAuto ei myöskään vastaa mahdollisista lisävaurioista, jotka olisivat selkeästi olleet estettävissä virheen ilmaannuttua käytetyssä autossa.

Mikäli sinulla heräsi kysyttävää käytetyn auton elinkaarimallista tai kuluttajansuojalaista, käännythän rohkeasti ammattitaitoisen henkilökuntamme puoleen! Voit myös lukea lisää kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Reklamaatiolomakkeet

Reklamaatiolomakkeet avautuvat alla olevista painikkeista. Täytä pyydetyt kentät ja lähetä reklamaatio. Kerrothan meille reklamaation syy mahdollisimman yksityiskohtaisesti, jotta asian käsittely on nopeampaa. Vastaamme yhteydenottoosi niin pian kuin mahdollista. Käsittelemme yhteydenottoja arkisin (ma-pe). Reklamaatiot käsitellään ainoastaan kirjallisesti väärinymmärrysten välttämiseksi.